Vägen till ditt personliga varumärke

Funderat på hur du uppfattas av kollegor och kunder? Går uppdragen till nån annan än dig fast du är mer kvalificerad? Kanske är det dags att se över ditt personliga varumärke. Här har du att-göra-listan som ger dig det rätta försprånget inom self marketing…

1. Tänk igenom exakt vad du vill representera

Det första och kanske viktigaste steget i att bygga ett starkt personligt varumärke är att i lugn och ro tänka igenom och skriva ned hur du vill uppfattas. Gör en ärlig utvärdering av din person och lista dina kompetenser utförligt. Testa att göra en “SWOT-analys” (Strengths, weaknesses, opportunities, threats) på dig själv och var inte rädd för att kartlägga också dina svagheter. Sätt därefter upp en enkel men tydlig målbild där du skriver ned vem du vill vara och vad du vill stå för som person. Lista gärna ett antal sk kärnvärden i form av ord som beskriver dig på ett bra sätt och välj en nisch som du vill skapa dig ett namn inom. Försöka att hitta en vinkel eller ett område som inte redan täckts av någon annan. Ju mer unik din kompetens är desto större är chansen att just du blir den som tillfågas eller uppmärksammas när ditt ämne kommer på tal i olika sammanhang. Du vill helst uppfattas som den främste “experten” inom ditt område. Tänk ut din “USP” (Unique Selling Point), dvs vad som skiljer dig mot andra i din bransch och förstärk detta på ett effektivt sätt.

2. Var tydlig

När du väl ringa in din nisch är det viktigt att du ser över din kommunikation och hur du bäst ska förmedla ditt budskap. Det kan handla om att hitta en “catchy” underrubrik till din blogg, ett smeknamn som gör att du blir ihågkommen, eller helt enkelt en webdomän till din sida som i ett ord förklarar vad du handlar om helt enkelt. Bestäm dig för vad du tycker i de viktigaste kärnfrågorna inom ditt kompetensområde. Har du kontroversiella åsikter, var inte rädd att framhäva dessa. Det är alltid intressant med åsikter som går emot strömmen på ett uppfriskande sätt men se till att du kan argumentera för dem på ett bra sätt. Underbygg din argumentation med statistik och fakta och försök att undika emotionella argument. Hitta ett antal käpphästar som du kan rabbla om du blir tillfrågad som sakexpert i ett ämne.

3. Välj ett bra namn

Oavsett vad du arbetar med blir det allt viktigare att ditt namn är unikt. Särskilt om du har ett sk Svensson-namn finns anledning att överväga att lägga till en initial, mellannamn eller pseudonym. Om du kan förändra din stavning på ett unikt sätt och få detta att fästa har du tex på ett mkt effektivt sätt förenklat din egen tillvara eftersom du lättare dyker upp vid unika webb-sökningar och får lättare att registrera en www-domän som inte redan är registrerad osv. Välj det namn du vill verka under med omsorg eftersom du kan få leva med det under mycket lång tid om det får fäste. Filip & Fredrik, Alex Schulman och “Blondin-Bella” är alla exempel på personer som på ett effektivt sätt gjort varumärken av sina egna namn, naturligtvis på gott och på ont. Filip Hammar’s och Fredrik Wikingsson’s namn är inte lika välkända om de inte skrivs ihop, Alex Schulman kommer inte att kunna blogga under bara namnet Alex eller som Alexander Schulman (som han antagligen är döpt till) och vad Blondin-Bella egentligen heter vet nog bara hennes föräldrar. Mao se till att du väljer ett namn som är unikt, långsiktigt och praktiskt och var beredda att leva med det länge. Vill du verka utomlands bör du även fundera över hur det låter på engelska. Blond Bella, anyone?

4. Skapa förväntningar

Ingen vill bli korvstoppad med information så ta hellre för vana att så en massa frön som leder till dig i ditt material när någon vill veta mer. Se till att det alltid finns med tydliga länkar till din webbsida och kontaktinformation på allt material du släpper ifrån dig. Om du kan får en journalist att söka upp dig och skriva en artikel om ditt ämne eller om dig så är det 100 ggr effektivare än om du ringer upp samme person eller skickar en pressrelease. Haka på aktuella nyheter och ämnen. Det kan handla om olika typer av avslöjanden eller någon affär där du kan tillföra ett värdefullt perspektiv i den pågående diskussionen. Fundera även på hur du kan styra förväntningar och locka till dig läsare eller kunder genom att “teasa” med en lösning på ett problem eller rubriker eller nyhetsbrev som väcker intresse och ger mersmak. När du uppmärksammas i ett sammanhang eller en fråga, försök att skapa spänning genom att dela upp ditt material i delar så att du ökar chanserna att bli ett återkommande inslag i en fråga eller ett program. Om du arbetar direkt med en kund handlar det istället om att dela upp dina leverabler på ett sätt som gör att du alltid skapar förväntan inför nästa fas. Detta gör att du i längden uppfattas som en person som alltid har något nytt och spännande att komma med och du blir automatiskt påtänkt nästa gång din kompetens blir relevant.

5. Ta kontroll över din internetnärvaro

Det första du bör göra varje dag är att “Googla” dig själv och hålla kolla på vad som kommer upp. Framförallt om du gör många inlägg på bloggar och i forum eller publicerar artiklar av olika slag. Det som står på den första sidan som laddas när någon söker på ditt namn är det som fastnar. Bara om någon är särskilt intresserad av dig som person letar de vidare. Det blir därför extra viktigt att åtminstone de 10 första länkarna till sidor eller aritklar om din person leder till sidor som du tycker representerar dig på ett bra sätt. Om du har problem med irrellevant eller mindre smickrande information på de första sidorna av sökresultat bör du överväga att försöka “trycka ned” denna information genom att göra inlägg på sajter eller i bloggar med mer trafik eller tätare uppdateringsfrekvens. Några exempel är sidor som Pusha.se, Twingly eller Nyligen.se men även social network-sajter och självklart vältrafikerade bloggar gör jobbet.

6. Nätverka med nyckelpersoner offline

Se till att bygga och underhålla ett stort nätverk av personer som tror på dig och din kompetens. Word-of-mouth och personliga kontakter är fortfarande det mest effektiva sättet att interagera med omvärlden och visa vem du är. En enda person kan göra hela skillnaden i din karriär. Se till att informera alla dina vänner om exakt vad du gör och kan. När ditt kompetensområde kommer på tal kommer de garanterat att nämna dig. Undvik dock att bli för beroende av enstaka personer i ditt kontaktnät. Försök att löpande utöka ditt nätverk med nya vänner och kontakter så att dun inte står ensam när tidigare ambassadörer för dig och ditt varumärke byter jobb eller går i pension. Sk branschmingel, mässor och events är alla utmärkta tillfällen att stifta nya bekantskaper och positionera dig gentemot kollegor och potentiella uppdragsgivare inom ditt gebit. Sverige är fortfarande så litet till antalet människor räknat att du ofta når en stor del av de yrkesverksammai branschen och med ganska små medel kan skapa dig ett namn utåt genom att göra dig synlig och marknadsföra dig både direkt och indirekt i dessa sammanhang.

7. Skapa allianser

Se till att liera dig med företag, nyckelpersoner och olika aktörer som gör dig starkare och kan tillföra något i din kommunikation. Du kan med fördel använda dig av en tredje part eller ett företag för att snabbare nå ut till och bredda din målgrupp. Att bli talesman för en viss företeelse i någon typ av media eller att få en egen krönika eller spalt i en tidning eller på en webbsajt genererar intresse för dig som person. Se bara till att du står för sammanhanget på alla nivåer och var särskilt noga ifall du kan komma att kopplas till en viss produkt eller tjänst. Om du uppfattas som garant för en fungerande produkt riskerar du att få kritik och att urholka ditt personliga varumärke på ett dramatiskt sätt om det visar sig att varan inte håller måttet. Allianser av olika slag kan också med fördel ingås med intresseföreningar och ideella organisationer av olika slag. En koppling till ett brnaschorgan eller en riksorganisation kan uppfattas som extra värdefullt eftersom dessa ofta förknippas med oberoende och professionalism på mångas sätt. En klubbtidning eller facktidskrift kan vara ett effektivt forum för dig att nå en kundgrupp, kollegor eller målmarknad som du vill in på.

8. Tänk internationellt

Glöm inte bort att vi lever i ett globalt samhälle idag. Detta gör att det idag är enklare att komma i kontakt med fackmän och nyckelpersoner i utlandet som kan ha kompetens och prestige som kan förstärka ditt anseende om den kan kopplas till dig. Ett uppmärksammat internationell samarbete eller ett erkännande i internationell press och media kan lätt göra att du uppmärksammas lite extra på hemmaplan. Att lyckas utomlands, framförallt i USA, England, Asien och ute i Europa värderas ofta högt på hemmaplan och är något du bör påtala när du lyfter fram din meritlista i olika sammanhang.

9. Upprepa ditt budskap

Nyckeln till all effektiv kommunikation är trots allt ofta en fråga om upprepning. Undvik att “spamma” med information, pressreleaser eller nyhetsbrev men missa inte heller chansen att påminna om ditt budskap. Ju oftare du repeterar något desto större är sannolikheten att det fastnar. Så fungerar människors medvetanden, så är det bara. Men se till att alltid baka in någon typ av nyhet när du upprepar information. Du vill helst skapa ett igenkännande kombinerat med att du väcker nyfikenhet inför något nytt ämne eller en ny fråga. Tänk på att både journalister och människor lätt glömmer också och att du för att nå fram i det vardagliga mediabruset ibland måste skrika lite och våga “knacka in” ett budskap i människors medvetanden. Sajter som Newsdesk.se och nystartade Newsmill visar på det enorma utbud av pressreleaser och företagsinformation som varje dygn passerar framför ögonen på journalister beslutsfattare. Att sticka ut och repetera det man vill säga på rätt sätt är en viktig teknik att behärska och en central del i att bygga ditt personliga varumärke på ett bra och långsiktigt sätt.

10. Utvärdera ditt varumärke kontinuerligt

När du kommit en bit på vägen är det viktigt att göra en självkritisk återkoppling till dina ursprungliga avsikter. Antingen upptäcker du att du hamnat en bit ifrån det du egentligen föresatta dig att kommunicera eller så känner du att du är på rätt väg. Att löpande göra små kursändringar och våga revidera tidigare mål eller ståndpunkter är centrala inslag i en framgångsrik kommunikation. Förstärk de budskap som visat sig effektiva och skär bort det som inte fungerat eller blivit irrellevant eller daterat. Vill du ta en ny riktning så var noga att du fortfarande kan presenter en trovärdig story som överbrygger gapet mellan dina tidigare budskap och de nya du anammar. Alla vill kunna följa en röd tråd för att du ska kunna bibehålla förtroendet i din målgrupp. Att göra för stora hopp, tex om du är skribent och väljer att gå från att vara expert på heminredning till att börja modeblogga, kan bli svårt. Däremot tillåter de flesta av oss ett visst utrymme vad gäller kompetenser, särskilt om förändringarna sker över längre tid och i små steg.

Text: George Samuelson

~ av georgesamuelson på 2009/11/27.

Lämna en kommentar